google-site-verification: google988d8663fc03ce59.html

Досвід роботи

Рудківська СЗШ І-ІІІ ступенів імені В.Жеребного
Вчитель біології і хімії
Мандрик Галина Леонтівна

Опис досвіду роботи
 Видатний психолог ХХ ст. Виготський наочно охарактеризував ситуацію різних способів навчання, запитавши: Що важливіше -нагодувати з ложки дитину, чи навчити її їсти? Щоб навчити дитину мислити, треба навчити її діяти причому свідомо. Дослідження переконливо свідчать, що діалогічна форма спілкування  вчителя з учнями між собою в умовах колективної пошукової діяльності, дає можливість розвивати не тільки мислення дитини, але й навчити її спілкуватися, проявляти готовність та  здібності вчитись самостійно, вміти застосовувати набутий досвід. 
Працюю над проблемою: «Формування життєвих компетентностей при вивченні біології методами активного навчання і виховання». Доцільність вибору даної проблеми вважаю в тому, що сучасна школа повинна надати школяру не тільки суму знань, навичок та вмінь, а й сформувати життєві компетентності, тобто поінформованість в певній галузі і авторитетність. Тобто випускник школи повинен бути свідомо підготовлений до життя, вміти застосовувати набутий досвід, ґрунтований на знаннях, в реальному житті критично мислити, мати виразні комунікативні вміння, проявляти готовність та здібності вчитись самостійно, та нести персональну відповідальність за власні дії.
Свою проблему реалізовую, використовуючи на уроках методи активного навчання, які стимулюють пізнавальну активність і самостійність учня. Безперервна співпраця в тандемах учитель-учень і учень-учень - це моделювання життєвих ситуацій, рольові ігри, диспути, робота в групах в ході яких аналізуються і виконуються завдання. Інтерактивні технології розраховані на слух, пам'ять, зір, активність і енергію учня. Так як основною формою навчання в школі є урок, то поряд із традиційними формами проведення уроків практикую інтерактивні форми, де показником навчання є не кількість, а якість засвоєного, прогрес особистості – розкріпачення Я, самоповага, незалежність думок.
На своїх уроках використовую такі методи навчання:
·   мозковий штурм;
·   робота в парах;
·   робота в малих і великих групах;
·   рольові і ділові ігри;
·  обговорення, дискусії, роздуми;
·  дослідні проекти, гронування.
Так, під час вивчення теми «Вплив алкоголю, наркотиків і токсинів на нервову систему і поведінку людини» працювало чотири групи.
І група -  досліджувала проблему впливу алкоголю.
ІІ група - досліджувала проблему впливу токсичних речовин.
ІІІ група - досліджувала проблему впливу наркотиків.
ІV група – соціальні наслідки і профілактику.
Працюючи у групі, у нагороду за вміння слухати та співпрацювати учні отримують колективну мудрість інших.
На уроках часто застосовую таку стратегію навчання як асоціювання.  В ході якої, учні вільно і відкрито висловлюють свої думки, здійснюють зв'язки між окремими поняттями. Така робота спонукає учнів до саморозвитку, самоосвіти, продуктивної діяльності. Ця методика може бути використана як на етапі актуалізації такі на етапі рефлексії. за таким алгоритмом:
  записується центральне поняття на дошці чи папері;
 учні  записують всі поняття, пов'язані з центральним словом;
 разом або вибірково встановлюємо зв'язки.
Велику користь приносять такі технології як робота в парах,  трійках, малих групах. У групах організовую різні форми роботи:  обговорення проблеми, пошук ідей, створення проекту. Застосування таких технологій сприяє розвитку критичного мислення, здатності аналізувати, зіставляти ситуації, приймати рішення. Девіз таких уроків: «Гра – це іскра, яка запалює вогник допитливості».
Вивчаючи  тему «Папоротеподібні», здійснюємо подорож від станції до станції, при цьому учні не тільки вивчають особливості будови і життєдіяльності папоротеподібних, а й знайомляться з традиціями та обрядами українського народу, його культурною спадщиною. Сюжетно – рольові ігри використовуємо при  проведенні уроків у 9 класі.  Виконуючи ролі представників різних соціальних груп, учні відстоюють позиції свого персонажу та висловлюють свої точки зору щодо проблеми, а також з’ясовують її соціальну значимість. Так, при вивченні тем «Терморегуляція», «Дихання», «Харчування і травлення», учні виступають у ролі лікаря, пацієнта, еколога, юриста.  Вивчаючи теми учні не тільки оволодівають теоретичними знаннями, а й вчаться надавати першу допомогу у разі ушкодження певної системи, отримують велику кількість корисних життєвих порад.
Однією з важливих задач вважаю – навчити  дітей дискутувати. В цьому нам допомагають такі інтерактивні технології як метод «Прес», «Займи позицію».  Під час таких уроків ми ведемо широке обговорення спірних питань. Цінність цих технологій полягає в тому, що вони сприяють  розвитку особистісних якостей, творчих здібностей, розвитку критичного мислення, здатності аналізувати питання, вміння висловлювати свою думку і чітко дотримувати її.
Під час вивчення теми «Вплив алкоголю, наркотиків і токсинів на нервову систему і поведінку людини. Соціальні наслідки і профілактика наркоманії» використовуємо метод «Займи позицію», де учні висловлюють свої думки з проблем: «Алкоголь – стимулятор чи отрута?», «Наркотики – ліки чи смертельна загроза?». В 11 класі, вивчаючи тему «Біотехнології», пропоную дискусію з проблеми клонування, де учні висловлюють своє бачення цієї проблеми та з'ясовують,  гуманне чи антигуманне клонування організмів.
Тому особливе значення приділяю на уроках роботі з підручником, джерелами додаткової літератури, проводити лабораторні роботи за інструкціями, вміння спостерігати, фіксувати отримані результати й на їхній підставі робити висновки. Інтерактивне навчання, елементи якого, впроваджуємо в свою роботу, спрямовує роботу учня на зв'язок навчання з повсякденним життя, грамотне користування біологічними знаннями. При проведенні лабораторних та практичних робіт використовую живі, гербарні зразки. Учням дуже подобаються уроки – спостереження. Так, при вивченні теми «Цитоплазма та її компоненти» в 10 класі, учні  затамувавши подих, спостерігали під мікроскопом рух цитоплазми у клітинах лусочки цибулі та елодеї. А учні 8-х класів, знайомлячись із зовнішньою будовою та способом пересування дощового черв'яка, дуже уважно знаходили  всі частини тіла особини, та спостерігали спосіб його пересування. Дуже важливе значення приділяю на уроках розвитку екологічного мислення.  Вивчаючи кожну тему ми з учнями   обговорюємо сучасний стан  природи та з'ясовуємо шляхи  збереження рослин та тварин.
Велику увагу надаємо роботі з комп'ютером та інформаційним технологіям. Використовуємо програми та електронні засоби навчального призначення – ППЗ «Біології 6-11 кл.», «Анатомія людини 8-9 кл.»,«Біологія. Енциклопедія»  та інші.
Учні, які проявляють особливий інтерес до вивчення предмета, обдаровані діти виконують більш складні завдання – створюють комп'ютерні презентації та слайд – програми, які успішно використовуємо в навчальному процесі для вивчення відповідних тем.  В кабінеті біології створений банк презентацій таких як: «Голонасінні», «Червона книга України (рослини)», «Червона книга України (тварини)», «Земноводні», «Плазуни», «Ссавці», «Зорова сенсорна система»  та інші.
Альтернативою класно-урочній системі є проектна методика – педагогічна технологія орієнтована на застосування фактичних знань до набуття нових. Спільно з учнями ми розробили ряд проектів:
·  Вода – джерело життя;
·  Місце спиртів у життєдіяльності людини;
·  Обміняй цигарку на цукерку;
·  Видовий склад Рудківського дендропарку;
·  Білки, їх роль в живому організмі.
Усе це, сприяє активізації творчих здібностей учнів, реалізації творчого потенціалу, а отже, забезпечує формування в учнів компетентностей продуктивної творчої діяльності, спонукає їх до  готовності та потреб у творчості.
Найвищими досягненнями в роботі є перемоги в районних олімпіадах.
2009-2010 нр. – І місце, учениця 8-в класу Мілян Романія,
2010-2011 нр. – І місце, учениця 9-в класу Мілян Романія,
2011-2012 нр. – ІІ місце. учениця 10-б класу Абрамчук Надія,
2012-2013 нр. – ІІІ місце, учениця 11-б класу Даниляк Наталія,
2013-2014 нр - ІІ місце, учениця 9-б класу Возняк Уляна,
2014-2015 нр - ІІ місце, учень 8-б класу Заріцький Олег,
2015-2016 нр - ІІ місце,  учениця 8-б Корб'як Ірина,
                        - ІІІ місце, учениця 11 класу Возняк Уляна,
2016-2017 нр. - І місце, учениця 11 класу Венгер Юлія, 
                         - ІІІ місце, учениця 9-б класу Мужанова Ірина.
Таки чином, використання інтерактивних технологій дозволяє максимально підвищити ефективність навчально – виховного процесу,  дає можливість створити такі умови, коли всі учні залучаються до активної, творчої діяльності, процесу самонавчання, самореалізації, вчаться спілкуватись, співпрацювати, відстоювати свою позицію. Отже, такі технології мають великий потенціал, реалізація якого створює оптимальні умови для формування ключових компетентностей учнів. Саме це завдання є найвідповідальнішим у роботі кожного вчителя, адже воно стосується життєвих навичок учнів, їх адаптації до життя.